Børns brug af sociale medier stiger støt, og nyere tal viser fx at 67 % af de 9-14 årige bruger Youtube dagligt (DR Medieudviklingen 2018). En del af det indhold, børn og unge ser, er omtale af produkter. Social star er et gratis undervisningsmateriale, der skal gøre eleverne i 5.-7. klasse mere kildekritiske overfor kommerciel kommunikation på sociale medier.
Film med Morten Münster
Undervisningsmaterialet Social Star er blevet opdateret med en ny film med Morten Münster, der bl.a. fortæller hvordan man kan se, at noget er markeret som reklame på sociale meder. Han fortæller også om hvordan virksomheder begyndte at kontakte ham, og hvad han overvejer før han siger ja til et samarbejde.
Nye mini-forløb
En ny mulighed er at skræddersy et forløb, der starter med en aktivitet om ”Det skræddersyede internet” og slutter med ”Skjult reklame”. Herefter ligger en kreativ opgave, hvor eleverne selv skal være ‘social stars’.
En anden ny mulighed er den tematiske tilgang, hvor man kan vælge aktiviteterne i mapperne:
- Internettet kender dig
- Mød SoMe stjernerne
- Reklamejunglen
På den måde kan børn og unge få de grundlæggende kompetencer ift. at identificere og afkode kommerciel kommunikation på sociale medier uden at skulle igennem hele tre-ugers forløbet.
Skal din klasse igennem materialet i det nye år?
Brug dit UNI-login - så har du adgang til hele forløbet, find det på: www.socialstar.dk
Social Star er udviklet i et samarbejde mellem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Medierådet for børn og unge og Forbrugerombudsmanden - og skal lære elever i 5.-7. klasse at være mere kildekritiske på sociale medier.