Lad coronatiden give plads til teknologisk kreativitet hos børn og unge

FORÆLDEGUIDE. Mange forældre klør sig nok i håret i disse dage: For hvordan aktiverer man sine børn under denne ekstraordinære situation, som coronavirussen har medført? Coding Pirates og Medierådet for Børn og Unge er gået sammen om at lave en oversigt over online tilbud, som børn og voksne sammen kan give sig i kast med.

For mange børnefamilier handler det lige nu om at få sat en hverdag sammen, hvor man holder fast i nogle skoleaktiviteter, kommer ud i forårsvejret og får bevæget sig, og på den ene eller den anden måde holder kontakten med venner og familie. Mange forældre er opmærksomme på, at lukkede skoler og dagtilbud helst ikke skal føre til for meget passiv skærmtid.

Medierådet for Børn og Unge og Coding Pirates er gået sammen om at udarbejde en oversigt til digitale aktiviteter, som børn og voksne kan lave sammen. For hvad nu hvis vi kunne bruge tiden på skærmen til andet end at streame Netflix eller spille spil og i stedet få sat gang i nogle sjove, fælles aktiviteter?

- Vi ved fra undersøgelser, at mange børn ikke oplever, at de voksne, de bor sammen med, interesserer sig for deres digitale liv. Det er en skam, for det er vigtigt, at voksne har en forståelse for dette, så børn og unge oplever, at de er til at tale med om de mange dele af deres liv, der udspiller sig på og gennem digitale medier og teknologier, fortæller Stine Liv Johansen, formand for Medierådet for Børn og Unge.

De frivillige i Coding Pirates ligger inde med en stor viden om online aktiviteter og teknologier for børn og unge, og de ved bedre end de fleste, hvad børnene synes er sjovt, og hvad der rører sig. Derfor er det en oplagt mulighed at dele denne viden netop nu, så flere børn får glæde af den.

- Skærmtid kan sagtens være aktiv tid, hvor børnene eksperimenterer og lærer, samtidig med at det er sjovt og legende. Der er både mulighed for at få en første forståelse for programmering eller 3D-modellering eller tage næste skridt i den teknologiske kunnen, og der er en del gode og gratis tilbud. Den nuværende situation er en oplagt mulighed for at gøre børnene nysgerrige på de skabende digitale muligheder og tage første skridt til at give børnene et teknologisk vovemod, siger Louise Overgaard, formand for Coding Pirates Denmark.

I dag sætter digitale teknologier rammen om vores relationer, identitetsdannelse og trivsel. Børn og unge skal derfor kunne tilegne sig viden om, hvordan digitale teknologier og medier er skruet sammen, hvordan algoritmer fungerer, og hvordan de kan passe på sig selv og deres kammerater, når de færdes online.

- Det er vigtigt, at børn og unge kan stille kritiske spørgsmål til det indhold, de møder og de platforme, de færdes på. Men det er også vigtigt, at de selv kan bruge digitale medier og teknologier til at udtrykke sig og til selv at forme nye teknologier. Med et bredt begreb kan det kaldes digital dannelse, udtaler Stine Liv Johansen, formand for Medierådet for Børn og Unge.

Både Coding Pirates og Medierådet for Børn og Unge ser derfor et stort behov for at udvikle denne oversigt, som løbende vil blive opdateret i takt med, at nye idéer eller input opstår. Med oversigten vil vi gerne vise, hvordan man kan bruge skærmmedier på nye, aktive og kreative måder. 

Vi håber, I vil tage godt imod guiden.