
Social star – om skjult reklame på sociale medier (5.-7. kl.)
'Reklamer i forklædning' fra materialet 'Social Star'
'Social Star' bidrager til at lære børn og unge at have en kritisk distance til reklamer, som forekommer i blogindlæg og anmeldelser på sociale medier. Materialet giver også eleverne redskaber til at identificere de nye former for kommerciel kommunikation samt en forståelse af deres digitale fodspor.
Film og sociale medier – mellem virkelighed og virkemidler (8.-10. kl.)

Materialet 'Film og sociale medier' styrke unges kritiske kompetencer online, hvor de møder både verden og hinanden igennem levende billeder – redigerede såvel som uredigerede. Det faglige fokus i materialet er filmiske virkemidler på sociale medier, iscenesættelse, identitet og virkelighedsopfattelse online, sociale mediers dramaturgi, visuel kommunikation og kommunikationsetik og reklame. Se evt. den specifikke elevopgave og tilhørende lærervejledning 'YouTube: Vlog amok'.