Sæt fokus på YouTube i undervisningen

Her er to undervisningsmaterialer der specifikt arbejder med YouTube. 'Social Star' har særligt fokus på skjult reklame, imens 'Film og sociale medier' kigger nærmere på bl.a. iscenesættelse og virkemidler på sociale medier.

Social star – om skjult reklame på sociale medier (5.-7. kl.)

'Reklamer i forklædning' fra materialet 'Social Star'

'Social Star' bidrager til at lære børn og unge at have en kritisk distance til reklamer, som forekommer i blogindlæg og anmeldelser på sociale medier. Materialet giver også eleverne redskaber til at identificere de nye former for kommerciel kommunikation samt en forståelse af deres digitale fodspor. 


Film og sociale medier – mellem virkelighed og virkemidler (8.-10. kl.)
 

Foto: 'Doggystyle' (2018) Valdemar Cold Winge Leisner / Danmarks Radio

Materialet 'Film og sociale medier' styrke unges kritiske kompetencer online, hvor de møder både verden og hinanden igennem levende billeder – redigerede såvel som uredigerede. Det faglige fokus i materialet er filmiske virkemidler på sociale medier, iscenesættelse, identitet og virkelighedsopfattelse online, sociale mediers dramaturgi, visuel kommunikation og kommunikationsetik og reklame. Se evt. den specifikke elevopgave og tilhørende lærervejledning 'YouTube: Vlog amok'.

Aldersgrænse på YouTube

YouTube er ejet af Google. Virksomheden oplyser, du skal have en Google-konto, der overholder kravene for minimumsalder, for at kunne logge på YouTube. Man kan godt bruge YouTube uden at være logget ind. Det er op til jer forældre at beslutte, om jeres barn skal være på YouTube. Hvis du lader dit barn være på YouTube, er det vigtigt at vide, at platformen ikke er lavet til børn under 13 år.

YouTube Kids

I starten af 2019 blev ’YouTube Kids’ lanceret til børn under 13 år. En slags børnevenlig udgave af YouTube med indhold og design, der passer til mindre børn. Børnene kan fx ikke kommentere på videoer eller se, hvornår en video er udgivet. ’YouTube Kids’ er ikke reklamefri, men der er en række udvidede krav til reklamer. De skal fx være tydeligere markeret, og man må ikke reklamere for mad, læskedrikke, videospil eller film, der henvender sig til børn over 13.